FUJI VELVIA 100 - РЕВЮ И ТЕСТ НА ДИАПОЗИТИВЕН ФИЛМ
Фотографията е изкуство, което в своята същност има за цел да представи гледната точка на твореца, в случая фотографа върху даден момент или обект и тя да стане достояние на повече хора. Изразните средства от техническа гледна точка, които фотографът подбира също оказват влияние върху крайния резултат. Дали един момент е заснет с мобилен телефон, скъп фотоапарат, един или друг обектив, с филтър или без филтър, са само допълнителни елементи, но в никакъв случай и основна предпоставка за добра фотография.
Филмовата фотография в частност дава интересни възможности за „изказ“ чрез използването на филми с различни характеристики както като цветопредаване, така и като скорост. Днес ще ви представим кратко ревю и тест на диапозитивния филм FUJI VELVIA 100.
За снимането на диапозитив
Когато започвах да се занимавам с филмова фотография преди години, стигнах до един етап, в който попитах човека, който ме въвеждаше „виждал съм един филмчета, които като се проявят не са негатив, а се виждат като нормална снимка, какви са те?“. Отговорът бе нещо подобно „оо, това са диапозитиви, но с тях снимането е трудно, тъй като трябва светлината да се измери много добре.“ Не звучеше много окуражаващо. Затова и отложих във времето първото си снимане на диапозитивен филм. Помня, че бе именно FUJI VELVIA 100.
Диапозитивният филм (или на aнгл. slide film, reversal film) се различава от негативния филм. След проявяването си на лентата се вижда позитивен образ. Химията, която се използва за проявяването на диапозитивен филм също е различна, а процесът на проявяване на диапозитивните филми, които се произвеждат днес е E-6 и не се предлага във всяко фото. Замисълът за производството на диапозитивен филм е той да бъде прозрачен за да може да се използва за прожектиране с прожектор на бяло платно и картината да бъде с високо качество. Снимките направени на диапозитивен филм са с възможно най-високо качество поради ниската зърнеста структура и не могат да бъдат сравнявани с нито един негативен филм. Използват се предимно от професионалисти, които искат да постигнат максимални резултати както като цветове, така и като качество. Диапозитивния филм, за разлика от негативния е с предвидими цветове, тъй като не се нуждае от „обръщане“, процес, при който негативите се превръщат в позитивен образ и при който винаги има дори и незначително изкривяване на цветовете в една или друга посока.
Диапозитивните филми са с ниска динамика. В пъти по-ниска от тази на негативните си събратя. Това означава, че грешките в меренето на светлината не се прощават и при резултата ако не сте мерили добре ще видите бяло небе и напълно черно там, където е било тъмно. Както ще прочетете по-долу, страхът, който някои фотографи имат от неправилното мерене е по-голям от реалността и не трябва да е пречка за това да се насладите от снимането на диапозитивен филм.
Към днешна дата се произвеждат следните диапозитивни филми – FUJI VELVIA 50, FUJI VELVIA 100, FUJI PROVIA 100, KODAK EKTACHROME 100 и ADOX SCALA B&W 50. Всички те са част от професионалната серия филми на компаниите, които ги произвеждат. Поради своите характеристики и поради компонентите необходими за производството им диапозитивните филми са значително по-скъпи от негативните.
Тест на FUJI VELVIA 100
Приготвям се за разходка в Рила планина и решавам да заснема рилските езера на диапозитивен филм. Взимам с мен добър приятел. Избирам FUJI VELVIA 100, тъй като е един от филмите, които са силно препоръчвани за снимки на пейзажи. Дълго се колебая кой апарат да взема, но в крайна сметка се спирам на любимия Leica M6, а обектива, който слагам е Leica M Elmarit 2.8/28mm ASPH.Качваме се на лифта до хижата и от там започваме изкачване към първото езеро Бъбрека. Още при слизането при хижата виждам, че снегът по върховете още не се е стопил. Веднага разбирам, че задачата ми за заснемане с диапозитивен филм става още по-сложна. От една страна ще имам небе и сняг, а от друга тъмни места в скалите. Не използвам никакъв външен светломер, доверявам се напълно на вградения във фотоапарата като използвам правилото за мерене при снимки на диапозитивен филм, да се мери по най-светлата част. Точно обратното на меренето при негативен филм.
Не успяваме да се изкачим до най-горните две езера, тъй като пътят нагоре е от топящ се сняг и преценяваме, че ще ни отнеме много време. Правим кратък обяд при Бъбрека и продължаваме напред. Минаваме покрай другите четири езера. Гледката е трудна за описване. Топящи се снегове, кристално чиста вода и хиляди минзухари. В изоставената хижа си правим чай на примуса, който носим и се срещаме с група фотографи, които снимат едно от езерата с дигитални фотоапарати.
Около 16.00 ч. се запътваме обратно към лифта. И разходката в Рила свършва.
Останалите кадри, които ще видите по-долу са превени няколко дена след това в природен парк Витоша по пътеката от х.Алеко, която наляво води до морените под Черни връх.
Даваме филмите за проявяване и ги сканираме. Използваме скенер NIKON Coolscan V със софтуер VueScan. Сканираме в режим на цветовете White balance. Резултатите може да видите по-долу.
FUJI VELVIA 100 е прекрасен филм за заснемане на пейзажи, но и далеч не само. Има снимка, на която ясно се вижда, че е подходящ и за портрети, когато светлината е подходяща. Това е и причината да се използва и в модната фотография. Цветовете са ярки с интензивна наситеност. Фино възпроизвеждане на неутрално сиво от светлите места до сенките. Относно меренето, имаме само 1 кадър, който е прекалено тъмен. Окуражаваме всеки, които иска да опита, поне веднъж в живота да снима на диапозитивен филм без да се притеснява. Диапозитивните филми и в частност FUJI VELVIA 100 е с изключителна устойчивост на времето против избледняване. Това прави FUJI VELVIA 100 един от предпочитаните филми за архивиране от много държавни ведомства и частни фирми по света. FUJI VELVIA 100 се предлага както за 35mm, така и за 120 и 8x10. Филмът е все по-труден за откриване, тъй като има ограничено производство.
FUJI VELVIA 100
Рила, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Рила, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Рила, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Рила, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Рила, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Рила, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Рила, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Рила, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Рила, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Рила, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Рила, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Рила, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Рила, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Рила, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Рила, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Рила, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Рила, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Рила, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Рила, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Рила, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Рила, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Рила, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Рила, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Рила, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Горна Диканя, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Витоша, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Витоша, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Витоша, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Витоша, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Витоша, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Витоша, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Витоша, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Витоша, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Витоша, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Рила, Leica M6, FUJI VELVIA 100
Снимки @joro.pro
Facebook comment